В український кінотеатральний прокат вийшла стрічка “Аннетт” режисера Леоса Каракса. У липні 2021 року фільм відкрив Каннський кінофестиваль, де приніс французькому кіномитцю нагороду за “Найкращу режисуру”. Прем’єрa фільму в Україні відбулася минулого місяця на Одеському міжнародному кінофестивалі.
Кінокартина викликає бурхливі емоції cеред тих, хто його подивився. Незалежно від того, сподобався фільм чи ні — він нікого не лишає байдужим.
Деякі критики назвали “Аннетт” одним із найдивніших та найнезвичніших фільмів, які коли-небудь виходили на великі екрани. Інші жваво обговорювали акторську гру Адама Драйвера та Маріон Котіяр, які виконали головні ролі. У мюзиклі Леоса Каракса вони зіграли закохану пару митців — стендап коміка Генрі та оперної співачки Енн. Сюжет розгортається навколо їхнього бурхливого життя і кар’єри в Лос-Анджелесі — місті вічного сяйва та слави. Їхні взаємовідносини змінюються назавжди після народження першої дитини — дівчинки Аннетт, яка має винятковий дар.
Розповідаємо, чому фільм “Аннетт” став справжньою сенсацією в світі кіно та чому на нього варто звернути увагу навіть тим, хто не є шанувальником жанру мюзиклу.
1. “Аннетт” — англомовний дебют культового французького режисера і сценариста Леоса Каракса.
Це також перший його фільм після більш ніж десятирічної перерви в кіно. Режисер, який є автором фільмів “Пола Ікс”, “Токіо!”, “Коханці з Нового мосту”, зняв непростий мюзикл, який може захоплювати і водночас бентежити. Дехто вбачає в “Аннетт” своєрідну кінематогрфічну сповідь Каракса, яка відкриває його внутрішній світ та запрошує глядачів до самоаналізу.
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/144/66ac15514e76851fe278b19f95e7c085.jpg
Кадр із фільму «Аннетт»
Наприкінці 1990-х дружиною та музою режисера була акторка російського походження Катерина Голубєва, яка в 2011 році померла в Парижі при загадкових обставинах. В них лишилась донька Анастасія, яку Леос Каракс виховує сам. Події так чи інакше знайшли відображення в фільмі “Аннетт”, де тема втрати та самотності проходить наскрізним каменем через весь сюжет. Якщо передостанній фільм режисера “Корпорація “Святі монстри” присвячено пам’яті Голубєвої, “Аннетт” — адресована його доньці. В стрічці дивним чином поєднуються теми любові, смерті, батьківства, мистецтва, внутрішніх переживань та непередбачуваностей долі — так, як це ніколи раніше не показували в мюзиклах.
Для тих, хто погано знайомий із творчістю Леоса Каракса, почати з фільму “Аннетт” може бути справжнім відкриттям і глибоким інтро в химерний світ французького режисера.
2. Маріон Котіяр і Адам Драйвер співають у фільмі самі.
Це була обов’язкова вимога Леоса Каракса. Під час Каннського кінофестивалю Маріон Котіяр розповіла, що режисер хотів, аби усі сцени в “Аннетт” виглядали натуралістично та життєво, тому вони самі виконували пісні. Зокрема, в сценах сексуального характеру. «У більшості класичних мюзиклів пісні записуються завчасно, а потім їх відтворюють на знімальному майданчику. Але тут Леос хотів, щоб усе було повністю живим. Це додало труднощів на майданчику: ми співали в дуже складних позиціях — повзали на спині або імітували оральний секс. Також були акробатичні пози, які технічно змінюють виконання пісні», — розповіла Маріон Котіяр.
Французька акторка також зазначила, що в картині Леоса Каракса багато елементів, які здивують шанувальників мюзиклів, адже головні герої «Аннет» знімають табу, зазвичай притаманні цьому жанру в кіно. В мюзиклі Каракса герої виконують тривіальні речі — наприклад, є сцени кунілінгусу і в туалеті.
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/144/5973490c4d193f7771034e0822f59aa8.jpg
Маріон Котіяр у фільмі «Аннетт»
Адам Драйвер і Маріон Котіяр мають досвід зі співом у кіно. В 2008 році Котіяр отримала премію “Оскар” у номінації “Найкраща акторка” за фільм “Життя у рожевому кольорі”, в якому виконала роль Едіт Піаф. У стрічці актриса більшість пісень виконала сама. Драйвер вразив своїм співом у фільмі “Шлюбна історія”, де він зіграв поруч зі Скарлет Йоханссон. В “Аннетт” також зіграв актор Саймон Хелберг, який виконував роль диригента і теж співав самостійно.
3. Музику до фільму та сценарій створив мультиінструментальний гурт The Sparks, який заснували брати Рон і Рассел Маели.
Разом із Караксом, вони є співавторами “Аннетт”. Відпочатку фільм був задуманий як кінопроєкт The Sparks. Відомо, що музиканти завжди були небайдужі до кінематографу і давно прагнули співпраці у цій сфері. В 2009 році брати випустили музичний альбом-мюзикл під назвою “Зваблення Інгмара Бергмана”, який повністю присвячений культовому шведському режисерсу. А в 2017 році гурт випустив альбом Hippopotamus, до якого увійшов трек “Коли ти — французький режисер”, де музикантам підспівує…Леос Каракс.
Музика до “Аннетт” була написана майже десять років тому і The Sparks активно шукали режисера, який би зацікавився їхнім проєктом. Після зустрічі з Леосом Караксом, якого здивувала схожіть теми із трагічною сторінкою з власного життя, стало зрозуміло, що фільму бути. Як Каракс з донькою, брати Маели з’являються у фільмі — вони грають самих себе і йдуть вулицями Лос-Анджелеса разом із головними героями.
До слова, нещодавно про них вийшов документальний фільм The Sparks Brothers, який зняв Едгар Райт, а в 2022 році музиканти планують великий світовий тур.
4. Дівчинку Аннетт у фільмі насправді грає… лялька. Якщо казати точніше — спеціально для фільму їх було створено аж дев’ять штук .
І це не єдине, що може здивувати під час перегляду стрічки. Адже Леос Каракс майстер поєднувати непоєднуване на великому екрані. Режисер навмисне придумав, що у фільмі будуть використовуватися ляльки-маріонетки, які втілюватимуть образ Аннетт від самого народження та впродовж її дорослішання. Він не хотів, щоб роль дитини виконували справжні діти, і не розглядав можливість використання цифрових технологій.
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/144/fa82504a6b49edbfc8e7ba3e5aeabe23.jpg
Кадр із фільму «Аннетт»
Герої Адама Драйвера і Маріон Котіяр у фільмі стають батьками дівчинки, в якої з часом проявляється незвичайний дар. Справді, перед зйомками вони були змушені навчитися правильно “керувати” ляльками, які мали спеціальний механізм. У стрічці ляльки наче живі істоти роблять перші кроки дитини, плачуть, всміхаються, співають.
У своїй заяві про “Аннетт”, Леос Каракс розповів про цей задум: “Здавалося, що цей фільм неможливо зробити. Потім у мене зявився образ: крихітна зірка, самотні та загублена серед нескінченної безодні — маленька Аннетт перед обличчям світу. Я подумав про Машу, маленьку дівчинку, з якою я познайомився багато років тому в Україні. Їй було два роки. Часом вона виглядала майже як старенька бабуся, але вона була прекрасною і зворушила мене. Маша стала натхненням для Аннетт. Але Аннетт для мене повинна була бути зрозумілою — чимось простим, витвором ручної роботи”.
Спеціально для фільму ляльки виготовили досвідчені дизайнери та майстри з виготовлення маріонеток — Естель Шарльє та Ромуальд Колліне.
5. “Аннетт” розповідає про вічні теми любові та смерті в контексті сучасної культури і торкається актуальних суспільних питань.
Фільм можна вважати історією кохання — прекрасного, захоплюючого, мрійливого і водночас токсичного та деструктивного. Самі по собі головні герої є і гармонійними, і абсолютно різними водночас. Генрі — самозакоханий нарцис, який зробив стендап своєю професією, що возвела його не п’єдестал, та з часом слава і успіх виявлюяться для нього непосильною ношею.
https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/media.my.ua/feed/144/a28db4ad13bd6dac35e106714fd8c9a2.jpg
Кадр із фільму «Аннетт»
“Чому ти став комедіантом?”, — запитує в нього аудиторія. “Бути коміком — єдиний відомий мені спосіб сказати правду і не бути при цьому вбитим”, — відповідає персонаж Адама Драйвера. Він щирий зі своєю публікою і це й наблизило кінець його кар’єри. В той же час Енн — представниця “високого” елітарного мистецтва. Вона збирає повний оперний зал і зачаровує тисячі людей своїм чистим сопрано. Вона не боїться вмирати на сцені, бо знає, що це перевірений шлях до катарсису і публіка це розуміє та їй аплодує. Вона не очікує, що впасти в безодню можна там, де менше всього на це очікуєш.
Леос Каракс йде в ногу з часом і підіймає питання #Metoo, аб’юзу, деструктивних відносин в контекті екзистенційного протиставлення добра і зла. Він не прагне зробити фільм простим чи складним, зрозумілим або заплутаним — він просто показує життя у той спосіб, який він вважає найкращим. І лише глядач оголошує фінальний вердикт.
Дивіться також:
Стали известны победители 78-го Венецианского кинофестиваля.
Усе для кіноманів: Найцікавіші фільми та серіали, які варто подивитися у вересні.
Возвращение в школу Мурдэйл: Смотрите трейлер третьего сезона Sex Education.
Адам Драйвер
Маріон Котіяр
Леос Каракс
Аннетт
The Sparks